STATUT FUNDACJI AYNI
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą „Fundacja AYNI”, zwana dalej „Fundacją”, została ustanowiona na czas nieokreślony. Siedzibą Fundacji jest gmina miejska Biłgoraj.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną. Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Pracy i Polityki Społecznej.
§ 3
Fundacja dla celów współpracy z zagranicą może posługiwać się nazwą w językach obcych.
§ 4
1. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwego realizowania swoich celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność w kraju
i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także przystępować i tworzyć inne podmioty.
4. Fundacja może ustanawiać oraz przyznawać odznaczenia, wyróżnienia i dyplomy osobom fizycznym i prawnym
zasłużonym dla Fundacji, w szczególności zasłużonym w dziedzinie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w
Polsce, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju.
Rozdział II – Cele i zasady działania Fundacji
§ 5
Celami Fundacji są wszechstronna działalność wspomagająca rozwój gospodarki i nauki, w szczególności rozwój społeczeństwa informacyjnego, społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważony rozwój oraz wspieranie nauki, edukacji, praw dzieci i młodzieży, oświaty i wychowania, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, upowszechnienia kultury fizycznej i sportu, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego ochrony i promocji zdrowia i opieki socjalnej.
§ 6
I. Wyżej wymienione cele Fundacja realizuje poprzez:
1. organizowanie i wspieranie, w tym finansowanie i współfinansowanie, programów, kampanii społecznych
i edukacyjnych,
2. inicjowanie i prowadzenie programów i kampanii społecznych oraz edukacyjnych wspólnie z Fundatorami,
3. tworzenie i wspieranie organizacyjne oraz finansowanie programów stypendialnych promujących wybitnie
uzdolnione dzieci i młodzież,
4. prowadzenie, wspieranie organizacyjne i finansowanie szkoleń dla nauczycieli i młodzieży ze szkół i placówek
oświatowych,
5. wspieranie organizacyjne i finansowanie programów badawczych, konferencji i publikacji naukowych, w szczególności
poświęconych rozwojowi nowoczesnych technologii teleinformatycznych,
6. prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz polepszenia warunków życia i rozwoju dzieci i młodzieży oraz
na rzecz osób pochodzących z regionów słabszych ekonomicznie, regionów niedoinwestowanych i zacofanych,
prowadzenie działalności charytatywnej na rzecz osób niepełnosprawnych, chorych i pokrzywdzonych przez los,
7. udzielanie wsparcia organizacyjnego, finansowego i rzeczowego organizacjom pożytku publicznego, szkołom,
placówkom oświatowym, szpitalom i domom dziecka,
8. wspieranie organizacyjne oraz finansowanie szczególnie wartościowych działań w zakresie kultury i sztuki,
9. wspieranie organizacyjne oraz finansowanie ważnych społecznie inicjatyw związanych z krzewieniem kultury fizycznej
i sportu,
10. wspieranie organizacyjne, finansowanie i współfinansowanie inicjatyw ogólnopolskich, lokalnych i regionalnych
w zakresie celów Fundacji
11. zakup sprzętu specjalistycznego dla dobra publicznego,
12. udział w odbudowie, renowacji i ratowaniu obiektów zabytkowych,
13. działanie na rzecz ochrony środowiska,
14. działanie na rzecz wsparcia finansowego opieki zdrowotnej i socjalnej.
II. Dla osiągania swoich celów, o których mowa w § 5, Fundacja może współdziałać z innymi instytucjami, organizacjami i osobami. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia oraz całkowitego lub częściowego zabezpieczenia zobowiązań powyższych instytucji, organizacji i osób, albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
Do osiągnięcia celów, o których mowa w § 5, Fundacja może pozyskiwać środki od osób fizycznych i prawnych oraz z funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz współdziałać w tym celu z innymi instytucjami, organizacjami i osobami. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego lub finansowego oraz zabezpieczenia zobowiązań powyższych instytucji, organizacji i osób, zmierzającego lub koniecznego dla uzyskania środków z funduszy Unii Europejskiej, o których mowa powyżej.
§ 7
Fundacja może prowadzić, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
1) pomocy społecznej, pozostałej, bez zakwaterowania,
2) działalności związanej z ochroną zdrowia ludzkiego pozostałej,
3) działalności pozostałych organizacji członkowskich,
4) kształcenia ustawicznego dorosłych i pozostałych form kształcenia,
5) działalności domów i ośrodków kultur,
6) działalności związanej ze sportem,
7) pomoc społeczna pozostała, bez zakwaterowania, w tym opieka wychowawcza nad dzieckiem.
§ 8
1. Fundacja działa zgodnie z planem finansowym obejmującym rok kalendarzowy.
2. Plan finansowy określa wpływy i wydatki Fundacji w danym roku kalendarzowym.
3. Plan finansowy zostaje wprowadzony uchwałą Rady Fundacji najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem nowego roku
kalendarzowego.
4. Fundatorzy mogą w każdym czasie zlecić przeprowadzenie kontroli działalności Fundacji. Organy Fundacji są
zobowiązane udostępnić osobom kontrolującym oraz innym osobom upoważnionym przez Fundatorów
do przeprowadzenia kontroli wszelkie informacje i dokumenty potrzebne dla jej przeprowadzenia.
5. Zarząd Fundacji jest zobowiązany przekazać Fundatorom żądane przez nich informacje dotyczące działalności
Fundacji.
Rozdział III – Majątek i dochody Fundacji
§ 9
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski przekazany przez Fundatorów oraz środki finansowe, nieruchomości
i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działania.
2. Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
3. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
1) darowizn, spadków i zapisów,
2) subwencji osób trzecich,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochodów z majątku Fundacji,
5) odsetek uzyskanych z depozytów bankowych i innych lokat.
§ 10
W przypadku powołania Fundacji do spadku, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 11
Dochody z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być wykorzystane wyłącznie na realizację celów statutowych określonych w Statucie, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 12
1. Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków
Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji, ani członków żadnego innego organu Fundacji, jeżeli zostanie powołany,
Fundatorów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo
w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2. Fundacja nie może przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji, ani
członków żadnego innego organu Fundacji, jeżeli zostanie powołany lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub
na preferencyjnych warunkach.
3. Fundacja nie może wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji,
ani członków żadnego innego organu Fundacji, jeżeli zostanie powołany lub pracowników Fundacji oraz ich osób
bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze
statutowego celu Fundacji.
4. Fundacja nie może nabywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą
członkowie Zarządu Fundacji, członkowie Rady Fundacji, ani członkowie żadnego innego organu Fundacji, jeżeli
zostanie powołany lub pracownicy Fundacji, oraz ich osoby bliskie.
Rozdział IV – Organy i organizacja Fundacji
§ 14
1. Organami Fundacji są:
1. Rada Fundacji, zwana dalej „Radą Fundacji”, jako organ nadzoru;
2. Zarząd Fundacji, zwany dalej „Zarządem” jako organ zarządzający.
2. Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji może powołać zespoły i inne organa o charakterze doradczym
i opiniodawczym,
3. Nie można łączyć funkcji członka Rady Fundacji i Zarządu.
§ 15
I. W skład Rady Fundacji wchodzi od 2 do 6 członków, w tym Przewodniczący, powoływanych przez Fundatorów
na okres 3 lat.
II. Mandat członka Rady Fundacji wygasa w następujących przypadkach:
a) złożenia rezygnacji, w dniu jej doręczenia Fundatorom,
b) odwołania ze składu Rady Fundacji przez Fundatorów,
c) śmierci.
III. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach organu. W uzasadnionych przypadkach
mogą otrzymać zwrot uzasadnionych wydatków poniesionych w związku z tym udziałem.
IV. Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1. ustalanie głównych kierunków działania Fundacji i kontrola ich realizacji,
2. zatwierdzanie rocznych i wieloletnich programów działania opracowywanych przez Zarząd,
3. przyjmowanie corocznych sprawozdań z działalności Zarządu, nadzorowanie i dokonywanie oceny pracy Zarządu,
4. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,
5. wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd,
6. uchwalanie regulaminu działania Zarządu,
7. zatwierdzenie ustanowionej przez Zarząd organizacji wewnętrznej Fundacji,
8. określenie zasad i ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu,
9. ustalenie zasad nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości Fundacji,
10. zmiana Statutu Fundacji,
11. podejmowanie uchwał w sprawie połączenia się i zasad połączenia się z inną Fundacją lub przystąpienia i zasad
przystąpienia do spółki, jak też przystąpienia i zasad przystąpienia do Fundacji innych osób prawnych, co może
nastąpić wyłącznie zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12. podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych przez Zarząd, Fundatorów, lub inny organ Fundacji,
jeżeli zostanie powołany,
13. rozpatrywanie i zatwierdzenia sprawozdań z działalności Zarządu i udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
14. zatwierdzanie rocznych planów finansowych Fundacji,
15. powoływanie, lub likwidację Rady Programowej lub innych organów Fundacji,
16. ustanawianie i przyznawanie odznaczeń, wyróżnień i dyplomów osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla
Fundacji.
V. Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Fundacji, nie rzadziej niż dwa
razy w roku.
VI. Posiedzenie Rady Fundacji jest ważne, jeżeli wszyscy jej członkowie zostali skutecznie powiadomieni o miejscu,
terminie i porządku obrad, nie później niż na 7 dni 7 przed terminem posiedzenia. Powiadomienia dokonuje się w
formie pisemnej listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
VII. W posiedzeniach Rady Fundacji uczestniczy przedstawiciel Zarządu. W posiedzeniach Rady Fundacji mogą
uczestniczyć z głosem doradczym zaproszone osoby.
VIII. Decyzje Rady Fundacji zapadają w formie uchwał powziętych na posiedzeniach. Dla ważności uchwały wymagana
jest zwykła większość głosów członków Rady Fundacji obecnych na posiedzeniu, przy obecności co najmniej połowy
składu Rady Fundacji, w tym Przewodniczącego,
IX. Uchwały Rady Fundacji mogą być powzięte bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Rady Fundacji wzięli
udział w posiedzeniu i żaden z nich nie zgłosił sprzeciwu co do odbycia posiedzenia i porządku obrad.
X. Członkowie Rady Fundacji mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady Fundacji, oddając swój głos na piśmie za
pośrednictwem innego członka Rady Fundacji. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych
do porządku obrad na posiedzeniu Rady Fundacji.
XI. Rada Fundacji może podejmować uchwały w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość. Taka uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Fundacji zostali
powiadomieni o treści projektu uchwały.
XII. Podejmowanie uchwał w trybie określonym w ust. 10 i ust. 11 nie dotyczy wyborów Przewodniczącego
i Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji, powołania członka Zarządu oraz odwołania i zawieszenia w czynnościach
tych osób.
XIII. Każdy członek Rady Fundacji ma jeden głos. Przy równej ich liczbie decyduje głos Przewodniczącego.
XIV. Przewodniczący Rady Fundacji kieruje jej pracami.
XV. Z posiedzeń Rady Fundacji sporządzany jest protokół.
XVI. Przewodniczący Rady Fundacji, w imieniu Fundacji, nawiązuje stosunek pracy lub zatrudnia na podstawie umów
cywilnoprawnych członków Zarządu Fundacji.
XVII. Członkowie Rady Fundacji nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa,
powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
XVIII. Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
XIX. Kwota zwracanych wydatków, o których mowa ust. 3, nie może być wyższa niż określona w art. 8 pkt 8 ustawy z
dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306
ze zm.) lub obliczana zgodnie z zasadami wprowadzonymi ewentualnie przez przepisy zastępujące w/w ustawę.
§ 16
1. W skład Zarządu wchodzi od 1 do 3 członków, w tym Prezes Zarządu.
2. Zarząd powołuje Rada Fundacji na okres 3 lat.
3. Prezes Zarządu wykonuje wobec pracowników Fundacji zadania pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
Prezes Zarządu jest kierownikiem organizacji pożytku w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie.
4. Mandat członka Zarządu wygasa wskutek:
1) upływu kadencji Zarządu, do którego został powołany,
2) złożenia rezygnacji, w dniu jej doręczenia Przewodniczącemu Rady Fundacji,
3) odwołania przez Radę Fundacji ze składu Zarządu,
4) śmierci.
§ 17
I. Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
II. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
III. Zarząd działa według regulaminu Zarządu uchwalonego przez Radę Fundacji.
IV. Do kompetencji Zarządu należy:
1. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
2. reprezentacja Fundacji na zewnątrz,
3. kierowanie realizacją i wykonywanie celów statutowych, działalnością pożytku publicznego,
4. administrowanie majątkiem Fundacji,
5. opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji,
6. przygotowywanie planu finansowego Fundacji, przedstawianego corocznie Radzie Fundacji do zatwierdzenia,
7. sporządzanie rocznych sprawozdań merytorycznych oraz rocznych sprawozdań finansowych z działalności Fundacji
i przedstawianie ich właściwym ministrom oraz podawanie sprawozdań do publicznej wiadomości, zgodnie
z przepisami prawa,
8. ustanawianie wewnętrznej organizacji Fundacji,
9. sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i przedstawianie ich Radzie Fundacji,
10. prowadzenie wszelkich spraw nie zastrzeżonych w Statucie do kompetencji Rady Fundacji,
11. wnioskowanie do Rady Fundacji o powoływanie lub likwidację Rady Programowej lub innych organów Fundacji,
12. wnioskowanie do Rady Fundacji o ustanawianie i przyznawanie odznaczeń, wyróżnień i dyplomów osobom fizycznym
i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
V. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów na posiedzeniach,
przy czym do ich ważności wymagana jest obecność przynajmniej połowy jego członków, w tym Prezesa Zarządu.
Przy równej liczbie głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
VI. Posiedzenia Zarządu odbywają się raz na miesiąc lub w terminach określonych w harmonogramach ustalanych przez
Prezesa Zarządu.
VII. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z porządkiem obrad, z własnej inicjatywy, lub na wniosek:
1) innego Członka Zarządu,
2) Rady Fundacji.
VIII. Członkowie Zarządu powinni być powiadamiani o dacie i godzinie posiedzenia Zarządu, na co najmniej 5 dni przed
planowanym posiedzeniem, chyba że termin posiedzenia wynika z harmonogramu ustalonego przez Prezesa
Zarządu lub gdy termin kolejnego posiedzenia został ustalony na poprzednim posiedzeniu Zarządu, w którym wzięli
udział wszyscy Członkowie Zarządu.
IX. Projekty uchwał wraz z niezbędnymi dokumentami powinny być dostarczone Członkom Zarządu, co najmniej na 2 dni
przed terminem posiedzenia Zarządu, na którym mają być podjęte. W wyjątkowych sytuacjach, za uprzednim
powiadomieniem przez Prezesa Zarządu, projekty uchwał i niezbędne dokumenty mogą być dostarczone Członkom
Zarządu na jeden dzień przed terminem posiedzenia Zarządu.
X. Zarówno zwołanie posiedzenia Zarządu z określonym porządkiem obrad, jak i wszelkie materiały i dokumenty na
posiedzenie Zarządu, mogą być przekazywane Członkom Zarządu w formie papierowej lub elektronicznej.
§ 18
Do składania i przyjmowania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w przypadku Zarządu wieloosobowego, uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu łącznie.
Rozdział V – Zmiana Statutu, likwidacja Fundacji
§ 19
Zmian w Statucie, w tym zmian w określaniu celów Fundacji, środków i zasad działania Fundacji, dokonuje Rada Fundacji. Zmiany w Statucie wymagają zatwierdzenia przez Fundatorów.
§ 20
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów Statutowych lub w razie wyczerpania się środków finansowych
i majątku Fundacji.
2. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 2/3
członków Rady Fundacji. Uchwała o likwidacji może być podjęta na posiedzeniu Rady Fundacji tylko po uprzednim
pisemnym powiadomieniu wszystkich jej członków o takim wniosku i planowanym przedstawieniu go na jej
posiedzeniu. Uchwała o likwidacji wymaga zatwierdzenia przez Fundatorów.
3. Likwidację przeprowadza likwidator powołany przez Fundatorów.
4. Z chwilą ustanowienia likwidatora Zarząd ulega rozwiązaniu.
5. Do likwidatora stosują się odpowiednie postanowienia Statutu o Zarządzie.
6. Majątek Fundacji pozostały po uregulowaniu zobowiązań i należności ciążących na Fundacji, przeznacza się na cele
zbieżne z celami statutowymi, określone przez Fundatorów.